10. nov. 2010

I stallen

På tirsdag fikk jeg tatt meg en tur i stallen sammen med Guro - som var kjempe koselig :) Islandshester får tykk vinterpels som gjør at de kan stå ute hele året. Men det meste av denne dagen ble brukt til å forberede noen av hestene til skoing inne i stallen - som vil si å dra av de gamle hesteskoene som sitter spikret fast i hoven. Høres kanskje enkelt og greit ut - og et er det vel på en måte, men på en annen måte er det skikkelig tungt arbeid.



Hester er artige dyr, og alle har særegne personligheter. Vi har: de skvetne, de daffe, de smarte, de dumme, de nyskjerrige, de som ikke bryr seg, de snille, og de som rett og slett er fulle av faen. Og jeg vil for alltid kose meg når jeg er rundt dem.

Bare det å se alt det rare de har for seg er uvurderlig. Som for eksempel det å vente med å bæsje til de har kommet inn i stallen! Eller det å bli plutselig redd for noe som ikke er der og derfor ta noen unødvendige skritt bakover bare for å være på den sikre siden.

Eller hvor utolmådige de er når de får en ny høyball. De vet godt at denne ballen med plastikk rundt er til dem og ingen andre, alikevel klarer de ikke vente de 30 sekundene det tar å kutte opp -og rive av plastikken. Her skal det spises MED EN GANG og derfor både plast og høy.

Eller hvordan man så lett merker at de er lei av noe - i dette tilfelle; å bli forberedt til skoing. Øynene er tydelig påvirket av kjedesomhet og man ser hele hesten begynne å lene seg mer og mer på akkurat det forbenet du bruker mye krefter for å holde oppe. Dette er et komisk skue siden hesten forfra til slutt ser ut som det skjeve tårnet i Pisa - som under fullt overlegg har lagt all sin vekt på deg, og lar de tre andre bena bli stående uten funksjon. Roper man "SLUTT" ser de på deg med det mest uskyldige blikket som skal slette all mulig tro om at dette ble gjort i faenskap.

Går man rundt inne i innhegningen er man ikke er det minste interessant - hvertfall ikke føre man setter seg ned på huk å vier oppmerksomhet kun til sine egne hender. Ja da blir man verdt å bruke tid på, og skal undersøkes av alle hestene rundt. Stående: kjedelig. Sittende: interessant. Merkelig.

Skal man måke inne i en boks hvor det står en hest vil noen hester se på dette som den helt vanlig og ufarlige handlingen det er, mens andre vil gi deg et blikk som får deg til å føle deg som en morder som har skumle planer om å gjøre dem om til pølse.

Ja hester er rare dyr og jeg vil for alltid kose meg når jeg er rundt dem :D

1 kommentar:

  1. Høres morsomt ut. Gleder meg til å teste ut Stå - Sitte teorien. :)

    SvarSlett

Ikke registrert? Velg: Kommenter som ANONYM.
Men legg gjerne igjen et navn/kallenavn på slutten :)